Trainingen lesgeven

Lesgeven is écht elke dag anders. Studenten blijven motiveren en activeren? Dat vraagt om goede didactiek en de juiste houding van de docent. In onze trainingen over lesgeven staan deze onderdelen daarom centraal.

Trainingen lesgeven ImpactYou Academy

Schurende gesprekken in de klas

Gesubsidieerde training i.s.m. Expertisepunt Burgerschap

Soms ontstaat er een gesprek in de klas waarbij je weet: hier moet ik aandacht aan besteden. Of zijn er studenten met verontwaardigde vragen over de behandeling bij het nieuws. Gesprekken over onderwerpen zoals discriminatie, ongelijkheid, (klimaat)activisme, seksueel overschrijdend gedrag of oorlog zijn niet zomaar veilig gevoerd.

Wil je als docent graag vanuit een zeker gevoel je klas begeleiden tijdens dit soort gesprekken? We bieden je nu vanuit Expertisepunt Burgerschap een GRATIS training aan; Schurende gesprekken in de klas.

In 3 verschillende vormen is deze praktische training passend te maken voor elke school!

 

Expertisepunt LOB

Dit traject kan volledig worden gesubsidieerd!

Workshop 

Schurende gesprekken in de klas

3-4 uur

Trainingsonderdelen:

  • 3 begeleidingsstijlen
  • Gesprekken begeleiden van klein naar groot
  • Verschillende gespreksvormen om direct in te zetten

 

 

Training Schurende gesprekken in de klas

2 of 3 dagdelen of 1 (studie)dag

Trainingsonderdelen:

  • Gespreksdoelen
  • 3 begeleidingsstijlen
  • Rollen van de docent tijdens een gesprek
  • Aanpak van lastige thema’s
  • Veel gespreksvormen om direct in te zetten

Extra onderdelen bij 3 dagdelen:

  • Neutraliteit van de docent
  • Grenzen stellen

 

 

Training XL ‘In your face’

3 dagdelen of 1 (studie)dag en 1 dagdeel

Trainingsonderdelen:

Sessie 1:

  • Gespreksdoelen
  • 3 begeleidingsstijlen
  • Rollen van de docent tijdens een gesprek

Mét trainingsacteur

Sessie 2:

  • Rollen van de docent tijdens een gesprek
  • Rollen tijdens een schurend gesprek in een interactieve show.Studenten én docenten zijn onderdeel van het plenaire deel en gaan samen in gesprek over het thema.

Sessie 3:

  • Reflectie op het lesmateriaal en de gevoerde schurende gesprekken
  • Verschillende gespreksvormen om direct in te zetten
  • Oefenen gespreksvormen naar voorkeur

Mét trainingsacteur

Mét lespakket vol lessen en opdrachten van Motile voor studenten en docenten om te werken aan schurende gesprekken in de beroepspraktijk.

 

 

Talent in de klas

Ruimte voor het ontdekken en ontwikkelen van talent.

Talent bezitten we allemaal, maar om erachter te komen wat de kwaliteiten zijn van studenten is er een positieve omgeving nodig én een onderwijskundige aanpak die ruimte geeft voor ontwikkeling. Hoe je inzicht krijgt in de kwaliteiten van studenten en deze kan helpen ontwikkelen leer je in deze training.

Inhoud in het kort:

  • Werken vanuit de growth mindset.
  • Talent in actie volgens Luk DeWulf.
  • Feedback geven.
  • Zelfdeterminatietheorie Ryan en Deci.

Resultaat:

  • Verschillende kwaliteiten van de student kunnen laten zien in de les.
  • De student van sterke groeifeedback kunnen voorzien.
  • De student kunnen begeleiden in het ontdekken van zijn talent.

 

Didactisch coachen in de klas

De juiste feedforward op het juiste moment in de klas

Wat vertel je een student die een opdracht heeft afgerond in de les? Hoe ga je om met studenten die meer uitdaging nodig hebben? Ook tijdens de les heb je een coachende rol als docent. Hoe je dat toepast leer je in deze training.

Inhoud in het kort:

  • De docent als coach.
  • Feedback en feedforward geven.
  • Formatief evalueren.
  • Coachend lesontwerp.
  • Het stellen van de juiste vragen.

Resultaat:

  • Docenten die de ruimte hebben om te coachen in de les.
  • Meer eigenaarschap bij de studenten.
  • Efficiënte en effectieve lessen.

Training activerend lesgeven

Activeren is leren.

Blijft het lastig om je studenten in beweging te krijgen voor je vak? Ben jij als docent de enige die hard aan het werk is?

Deze training geeft je de handvaten om je studenten weer te activeren!

Inhoud in het kort:

  • Rol van de activerende docent.
  • Aanpak activerende didactiek.
  • Activerende werkvormen.
  • Activerend lesontwerp.

Resultaat:

  • Veel praktische voorbeelden van activerende didactiek.
  • Meer variatie en interactie in de lessen waardoor studenten actief leren.
  • Activerend lesontwerp van de eigen lessen.

 

Training activerend hybride en online lesgeven:

Hou studenten online actief betrokken.

Is het een uitdaging om ook je studenten online goed te bedienen? Camera’s die niet aan gaan, weinig interactie? Door middel van activerende didactiek en sterke tools trainen we je graag naar leerzame en leuke hybride en online lessen.

Inhoud in het kort:

  • Techniek van lesgeven via Teams, Blackboard, Google Meet of Zoom.
  • Contact krijgen en houden met alle studenten.
  • Didactische aanpak van hybride en online lessen.
  • Activerende (online) werkvormen.
  • Ontwerp eigen lessen gericht op contact en activeren.

Resultaat:

  • Goed contact tussen de docent en álle studenten.
  • Sterke didactische aanpak voor hybride en online lessen.
  • Activerende hybride en online lessen.

‘De ImpactYou Academy is niet deskundig op één vlak, maar heel breed inzetbaar. Echt verstand van zaken, theoretisch onderlegd én recht uit het onderwijs. Dat is denk ik het allerfijnste aan ImpactYou Academy: ze stellen ontwikkelingen voor waar wij zelf nog niet op zijn gekomen.’

Petra van Dam

Directeur, Heer Bokel College

SDG’s van wereldwijs naar eigen wijk

De Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties bieden een fantastische kapstok om mondiale thema’s te behandelen. Maar veel onderwerpen zijn voor studenten een ‘ver van hun bed’ show. Hoe maak je deze onderwerpen klein en geef je de maatschappelijke onderwerpen de juiste lading om ze uit te leggen? In deze training geven we je voldoende handvatten om je lesontwerp met SDG’s sterk in te vullen.

Inhoud in het kort:

  • Wat betekenen de SDG’s in de lespraktijk?
  • Van wereldwijd naar eigen wijk, het afpellen van mondiale thema’s.
  • Werkvormen bij SDG’s.

Resultaat:

  • Overzicht van de SDG’s en de grote en kleine betekenis.
  • Werkvormen om direct toe te passen in de les.
  • Invulling van de eigen lessen en curriculum met SDG’s’.
Trainingen lesgeven ImpactYou Academy
Training Talent

Discussie in de klas

Actief in gesprek over maatschappelijke thema’s

Wil je ruimte bieden in je les voor het bespreken van maatschappelijke problemen, maar weet je niet hoe? Deze training is voor docenten die aan de slag willen gaan met een actieve verwerking van de lesstof door middel van discussie of debat.

Inhoud in het kort:

  • Randvoorwaarden voor gebruik debat; veiligheid in de klas.
  • Ervaren van het debat en discussie.
  • Verschillende discussie en debatvormen.
  • Praktijkvoorbeelden.
  • Ontwerp eigen werkvormen met debat.

Resultaat:

  • Nieuwe activerende werkvormen voor in de klas.
  • Actief verdiepen van maatschappelijke onderwerpen in de klas.
  • Motivatie bij studenten en docent.

Tarieven

Dag: vanaf € 1995,- (BTW vrij)*

Dagdeel: vanaf € 1195,- (BTW vrij)*

* Alle prijzen zijn inclusief voorbereiding, materiaal en evaluatie, exclusief evt. reiskosten.

Training ImpactYou Academy

Meer weten?

Impactyou Academy
Meer weten?
Al onze trainingen zijn maatwerk. Geen training is hetzelfde. Neem snel contact op om te weten hoe we zo goed mogelijk kunnen aansluiten bij de behoefte van jouw team.

Telefoonnummer: 085 – 06 06 674

Referenties

“Super leerzame training gevolgd, mijn complimenten voor het neerzetten van een mooi strak programma. Ik heb veel geleerd over hybride lesgeven en ook mogen oefenen in de klas. Leuke en handige tips & tricks mogen ontvangen om mijn lessen op een leuke manier in te zetten. Bedankt voor het delen van je kennis.”

Charlene Santos

Zadkine

“Onze training was praktisch, helder, duidelijk. Het gaf goede handvaten en werd fijn begeleid”

Esther Brouwers

docent Aardrijkskunde, Rembrandt College

“ImpactYou Academy levert sterk werk! De trainer is uiterst deskundig in haar vakgebied en beschikt over een uitgebreid repertoire aan tips, tricks en tools op het gebied van (online) activerende didactiek. Met enthousiasme brengt zij dit naar voren in haar coaching en advies en geeft daarbij waardevolle feedback voor optimalisatie van activerende (online) lessen.”

Docent

ROC Midden Nederland