talentontwikkeling
Talent bestaat pas als het gezien wordt. Trots groeit wanneer je iemand echt ziet, hoort en waardeert. Haal het beste uit jouw leerlingen en studenten met ons trainingsaanbod voor Talentontwikkeling, inclusief toolbox en Talentenpaspoort!
Talent bezitten we allemaal, maar om erachter te komen wat de kwaliteiten zijn van studenten is er een positieve omgeving nodig én een onderwijskundige aanpak die ruimte geeft voor ontwikkeling. Hoe je inzicht krijgt in de kwaliteiten van studenten en deze kan helpen ontwikkelen leer je in deze trainingen.
1) training: coachen op talent
“Talent is er pas wanneer het gezien wordt.”
Bijeenkomst 1:
- kennen van verschillen tussen competenties, kwaliteiten en talent
- 3 fases van talentontwikkeling; ontdekken, herkennen en begeleiden van talent
- talent herkennen door middel van gesprek- en verschillende werkvormen
- coachen op talent met feedback vanuit de ‘growth mindset’-theorie van Carol Dweck
Transfer: oefenen met feedback geven voor de volgende bijeenkomst.
Bijeenkomst 2:
- terugblik en reflectie op de transfer/oefeningen van bijeenkomst 1
- coachen op talent door middel van situationeel begeleiden
- coachen op talent door gesprekstechnieken voor talentontwikkeling
- casuïstiek aan de hand van gespreksformulier talentontwikkeling
Resultaat:
Op basis van de ‘growth mindset’-theorie weet jij hoe je met verschillende (gespreks)technieken de talenten van leerlingen/studenten samen kunt ontdekken, activeren en stimuleren tijdens hun verdere groei- en ontwikkeling.

2) training: Talentdidactiek
“Activeer het talent van jouw studenten!”
Bijeenkomst 1:
- ruimte voor talent in de les
- talentdidactiek:
- keuzevrijheid in de les; Ryan en Deci
- formatief checken/toetsen
- lesontwerp met ruimte voor talent
- Transfer: oefeningen talentdidactiek voor de volgende bijeenkomst
Bijeenkomst 2:
- reflectie op uitgevoerde opdrachten
- activerende vaardigheden; taxonomie van Bloom
- talentdidactiek:
- activerende werkvormen
- didactisch coachen: de juiste vragen stellen tijdens het leerproces
- vervolg lesontwerp met ruimte voor talent
Resultaat:
Je maakt de talenten van jouw leerlingen/studenten zichtbaar met de juiste werkvormen en didactische coaching. Door in te zetten op motivatie ontwikkel je de talenten verder!
3) training: talent in beeld met het talentenpaspoort
“Talent is er pas wanneer het gezien wordt.”
Bijeenkomst 1:
- kennismaken met het Talentenpaspoort
- definitie van talent vanuit het team
- doel van het Talentenpaspoort
- invulling onderdelen Talentenpaspoort: schoolbreed, team, student
Bijeenkomst 2:
- introduceren en activeren van Talentenpaspoort in de klas
- invullen Talentenpaspoort
- werkwijze Talentenpaspoort voor docent en student
- geven van feedback via Talentenpaspoort
Bijeenkomst 3:
- terugblik en evaluatie op gebruik Talentenpaspoort
- borging gebruik Talentenpaspoort
- inzet nieuwe schooljaar
Resultaat:
Je kunt het Talentenpaspoort invullen en introduceren in de klas. Samen met het team maken jullie een kader voor het portfolio.

referentie
Arnold Asonganyi, docent ROC van Amsterdam
“Een leerzame training van een deskundige trainer. Ik heb geleerd wat talenten zijn en de opdrachten kan ik toepassen in eigen praktijk.“