Trainingen coachend begeleiden
Als docent helpen we onze studenten graag, maar we willen hen vooral helpen zélf tot inzichten en keuzes te komen. Tijdens onze trainingen werken we aan gesprekstechnieken, het geven van feedback en de coachende houding. Vanuit praktische technieken werken we naar eigenaarschap in het leerproces van de student.

Coachend begeleiden in de klas:
De juiste feedforward op het juiste moment in de klas.
Je lessen zo kunnen indelen dat je ook nog tijd hebt om feedback te geven tijdens de les? Wil je meer eigenaarschap bij je studenten?
Deze training is veelzijdig en leert je niet alleen goed feedback te geven, maar ook hoe je dit beter in de klas kunt toepassen.
Inhoud in het kort:
- De docent als coach.
- Eigenaarschap vergroten.
- Feedback geven.
- Formatief evalueren.
- Coachend lesontwerp.
Resultaat:
- Docenten die de ruimte hebben om te coachen in de les.
- Meer eigenaarschap bij de studenten.
- Efficiënte en effectieve lessen
Mentortraining
Werk je in het onderwijs, dan is de kans groot dat je naast docent ook mentor bent van leerlingen. Een taak die bestaat uit veel aspecten. De mentor is een belangrijke schakel op de school en nog belangrijker voor een leerling. Maar hoe geef je een goede invulling aan al die taken?
Nuttige invulling van de mentorlessen, LOB, individuele gesprekken, doorverwijzingen allemaal behoren ze tot de dagelijkse praktijk.
Inhoud in het kort:
Met onze mentortraining pakken we het mentoraat gefaseerd aan:
Stap 1. Inventarisatie van het takenpakket van de mentor op de school of binnen de opleiding.
Stap 2. Reflectie op uitvoering van de mentortaak tot dan toe. Wat kan er verbeterd worden?
Stap 3. Training op onderdelen te kiezen uit:
Rol van de mentor als spin in het web, mogelijkheden en grenzen.
– Wanneer schakel je een specialist in?
– Wat kun je als coach bereiken?
LOB
– Profielkeuze
– Studiekeuze
– LOB lessen
Efficiënt werken
– Plannen van je tijd als mentor
– Inrichten en indelen van je taken als mentor naar urgentie
– Grenzen van tijd bewaken
Ontwerp van doorlopende leerlijn mentoraat
– Aansluiting van de meerdere leerjaren onderzoeken
– Jaarplanning voor ieder leerjaar met mentordoelen
Groepsvorming
– Groepsdynamica
– Omgaan met pesten, meidenvenijn en groepsdruk
– Werkvormen ter verbetering van de groepsrelatie
Gesprekstechnieken voor gesprekken met leerlingen en ouders
– Oplossingsgerichte gespreksvoering
– Growth Mindset toepassen in een gesprek
– Van dramadriehoek naar winnaarsdriehoek
Invulling van de mentorlessen, werkvormen en lesontwerp
– Vullen van een gezamenlijke databank voor de mentoren
– Ontwerpen, maken en vinden van materialen.
Resultaat:
- Draagvlak voor de mentortaken
- Duidelijke afspraken over de invulling en grenzen van het mentoraat
- Nieuwe vaardigheden en materialen op maat voor langdurig gebruik
- Doorlopende leerlijnen met bijbehorende lesinvulling en jaarplanning
Activerend coachend begeleiden
Inzetten op de zesde rol van de docent als coach door middel van gesprekstechniek en feedback.
Vind je het lastig om naast kennis over te dragen de studenten te begeleiden in hun leerproces? Blijft er te weinig tijd over voor feedback op het leren? De rol van docent als coach vraagt een aanpassing in je gesprekken met de student.
Inhoud in het kort:
- De zesde rol van de leraar.
- Coaching van jouw studenten.
- Gesprekstechnieken coaching.
- Casiüstiek.
Resultaat:
- Sterke aanpak voor betere begeleiding op het leerproces.
- Voorbeelden uit de praktijk inzetbaar voor jouw studenten.
- Studenten die beter begrijpen hoe ze kunnen leren en eigenaarschap kunnen tonen.
LOB-gesprekken voeren:
Door gesprekstechnieken de student zelf tot inzichten laten komen.
Voor LOB zijn we vaak in gesprek met studenten, waarbij de student leert ontdekken wat hem of haar beweegt. Om deze gesprekken soepel te laten verlopen en de student zelf tot inzicht te laten komen en daarnaar te laten handelen, gaan we in deze training aan de slag met gesprekstechnieken en motivatie.
Inhoud in het kort:
• Spreken als coach; Transactionele analyse.
• Verschillende gesprekstechnieken.
• Werken vanuit casuïstiek.
• Inzicht vanuit de Zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci.
Resultaat:
- De docent volgt de student naar een oplossing.
- De student leert zelf tot actie over te gaan naar aanleiding van een gesprek.
- De docent kan de student door middel van verschillende technieken begeleiden.
Tarieven
Dag: vanaf € 1995,- (BTW vrij)*
Dagdeel: vanaf € 1195,- (BTW vrij)*

Meer weten?


Al onze trainingen zijn maatwerk. Geen training is hetzelfde. Neem snel contact op om te weten hoe we zo goed mogelijk kunnen aansluiten bij de behoefte van jouw team.
Telefoonnummer: 085 – 06 06 674
