Alweer een persconferentie? Dit keer niet om nieuwe maatregelen bekend te maken, maar een toffe werkvorm om in de klas jouw studenten nieuwe lesstof eigen te laten maken.

Doel van deze werkvorm is om studenten kennis te laten maken met een nieuw onderdeel op een actieve manier. In deze werkvorm zullen zij de vaardigheden onderzoeken, samenwerken, analyseren en presenteren gebruiken.

Hoe het werkt

  1. Presenteer kort een inleiding tot de nieuwe lesstof. Dat kan een theorie zijn, een model of een deel van een hoofdstuk. Leg uit wat de aanleiding is voor het behandelen van de stof en geef een kort voorbeeld.

 

  1. Verdeel nu de groep in persvoorlichters en journalisten.

 

  1. In kleine groepen met dezelfde rol bereiden de studenten zich voor op de persconferentie.
  • De persvoorlichters nemen straks het voortouw om de nieuwe theorie te presenteren met een duidelijke uitleg en voorbeelden.
  • De journalisten bereiden zich voor op het stellen van kritische vragen.

 

  1. De persconferentie gaat nu beginnen. Kies een aantal persvoorlichters (maximaal 3) die voor de klas komen zitten of staan. Boots de ├ęchte setting na zoveel als je prettig vindt.

 

 

  1. De journalisten zitten in de zaal met notitieblaadje en maken aantekeningen van de antwoorden.

 

  1. De persvoorlichters trappen nu af door de theorie uit te leggen en voorbeelden te geven. Daarna mogen de journalisten vragen stellen.

Opbrengst

Deze werkvorm zorgt ervoor dat je met een grote groep op actieve wijze de nieuwe lesstof eigen maakt. Het laat de studenten de stof lezen en daar kritisch naar kijken. Een theorie of model is natuurlijk niet altijd sluitend en de studenten krijgen de ruimte om er iets van te vinden en dit te koppelen aan hun eigen kennis en ervaring.

Je kunt de werkvorm kort of uitgebreid in een les toepassen. Geef daarom ook duidelijke instructie omtrent de tijd die de studenten hebben voor zowel het voorbereiden als de persconferentie zelf.

Kortom een leuke en andere manier voor het behandelen van de lesstof!