Energie behouden online

De afgelopen weken valt me via media en ook in eigen trainingen op dat er een groot verschil is tussen de mensen die online energie krijgen of helemaal leeg zijn aan het einde van een dag.

Er lijkt ook een sterke kloof te zitten tussen deze twee groepen. Het viel me zo op dat ik bewust meer vragen ben gaan stellen over energie geven en krijgen online. Ik ging in gesprek met docenten en trainers over wat voor de één hard werken is en voor de ander gesneden koek lijkt. Het heeft me een aantal inzichten gegeven die ik graag met je deel.

Online is niet voor iedereen hard werken.

Online is écht anders, dat is een gemene deler voor iedereen die veel online moet werken en communiceren met Teams, Zoom of een andere videotool. Wanneer je een verhaal of instructie over wilt brengen moet al je enthousiasme door een heel klein cameraatje boven je beeldscherm worden geperst. Voor iedereen is dat een uitdaging, maar zeker ook voor de mensen die het gevoel hebben dat onder tijdsdruk en met beperkte middelen te moeten doen. Neem daarbij de eentonige positie, locatie en aanblik die men heeft en een energiezuiger is geboren.

Waar hier een onderscheid te maken is in de twee (uiteraard gegeneraliseerde) groepen is de passie voor het vak of het willen lesgeven. De docenten die mij vertelden dat zij juist investeerden in een ontspannen start omdat ze zo graag écht contact willen maken met de studenten, kregen hier direct weer energie van. De docent die zelf “helemaal aanging” op literatuur had er geen moeite mee om dit over te brengen en leefde helemaal op toen zij vragen kreeg over haar lievelingsboek.

Doe online wat werkt voor jou én je deelnemers

Ik hoor het mezelf regelmatig hardop zeggen, de basis ingrediënten van een goed online les zijn variatie en interactie. Aan de hand van het Canvas Online Lesontwerp (klik hier om gratis aan te vragen) denk je van te voren al goed na over hoe je deze kunt inzetten. Weet dat het voor jou prettiger is om in korte blokken te werken, je houdt jezelf daar ook scherper mee. Maar zeker ook je publiek. Zij moeten met jou en je tempo meebewegen. Zij vinden dat fijner dan te lang te moeten werken of luisteren. En maak de indeling van je les ook duidelijk aan de voorkant en vraag hen of ze nog meer of andere wensen hebben.

Overleg met je deelnemers

Ga dan ook vooral in overleg met je deelnemers om te vragen naar hoe het zit met hun energie. Is er behoefte aan een energizer? Zet muziek op en kom allemaal even los en in beweging! Hebben ze net tijden moeten luisteren naar een collega? Dan gaan we beginnen met een oefening, kijk maar hoe ver je komt in breakout rooms samen. Stem je online momenten af op je deelnemers en alleen al door daar aandacht aan te besteden ontstaat er meer rust en kan er ook energie vrijkomen vanaf de andere kant. Vraag na elke online sessie hoe ze het hebben beleefd, feedback is heel nuttig. Welke werkvormen sloegen aan, welke minder en waarom. Vraag het één op één uit, doe een Mentimeter als het sneller moet, maar sta er even bij stil.

Online is er veel meer mogelijk dan ik dacht

Deze uitspraak ontvingen we naar aanleiding van onze E-cursus Futureproof Online LOB. Wanneer je goede online werkvormen combineert met het maken van goed online contact kunnen er hele mooie lessen ontstaan. Zowel in individuele SLB gesprekken als bij groepslessen over studiekeuze. En daar krijg je heel veel energie van!

Interesse in deze cursus? Kijk hier gerust eens rond!