Alweer een nieuwe overgang in het onderwijs. Eerst van klassikaal naar online lesgeven en nu voor een deel van de docenten weer terug naar het lokaal, maar ditmaal ook met online aanwezige studenten. Hoe pak je dat aan? In dit blog geef ik je de eerste van 5 gouden tips om een goede basis van hybride onderwijs te verzorgen.

Tip 1: Zet techniek voor je in.

Er zijn veel technische ontwikkelingen en er is voldoende apparatuur die jou het lesgeven makkelijker kunnen maken. Eigenlijk is de basisvoorwaarde voor het gebruik van deze middelen dat ze het contact tussen jou en de studenten moet verbeteren. Dient het dat doel niet? Dan heb je er vaak alleen maar last van als extra onderdeel wat je moet blijven bijstellen. Investeer, of vraag jouw organisatie dat te doen, in een goede headset. Draadloos kun jij je vrij bewegen in het lokaal en kun je zowel met de studenten in de klas als die online goed blijven communiceren. De meeste docenten gebruiken een headset met één speaker(oor) zodat ze iedereen goed kunnen verstaan ook in de klas. Bij zo’n headset zit ook een microfoon zodat je altijd goed te verstaan bent voor de online studenten.

 

Er zijn naast een headset nog meer technische aspecten die de basis van hybride lesgeven mogelijk maken. Een camera natuurlijk. Jij moet voor de online studenten ook zichtbaar zijn. Een verhaal is zo veel makkelijker te volgen en eventuele uitleg op een bord beter te zien. Wanneer je gebruik moet maken van de camera van je laptop, zet deze dan zo neer dat jij en vooral je gezicht, goed zichtbaar zijn. Zo kan ook de non-verbale communicatie beter zijn werk doen. Voordeel van het verplaatsen van de laptop is dat jij ook je online studenten beter kunt zien. Vind je het gedoe om telkens met de laptop in de weer te moeten zijn? Vraag een student als moderator! Hij of zij blijft in contact met de online student(en) en zorgt er voor dat jij zichtbaar bent en kan eventueel ook vragen in de chat beantwoorden. Er zijn vaak wel (aanwezige) studenten gevoelig voor om jouw assistent te mogen zijn.

Maak je gebruik van een losse camera? Dan staat deze meestal vast in het lokaal en is afgesteld op de voorzijde en het bord. Dit betekent dat je ook binnen dat speelveld zichtbaar blijft en je rekening moet houden met je bewegingen. Vraag om feedback aan je online studenten, ben je goed te volgen? Voordeel van deze camera’s is dat ze vaak kwalitatief goed zijn en jij een echt podium hebt om je verhaal te vertellen en te uiten. Maak dus ook te volste gebruik van je presentatievaardigheden om ook de online student zo goed mogelijk te betrekken bij je verhaal en instructie.

Als laatste, kies ervoor om vanuit Teams (of andere video tool die je gebruikt) les te geven en dus via scherm delen jouw materiaal te laten zien. Wanneer je het scherm van je laptop bij de instellingen uitbreid naar het digitale bord, zien de online en aanwezige studenten dus hetzelfde. Een powerpoint presentatie, een Excel blad, het werkblad het digitale whiteboard, LessonUp, YouTube filmpje kan zo door iedereen worden gevolgd! Je hoeft dan geen aparte verrichtingen te doen voor een andere doelgroep maar benadert het echt als één klas. Het is daarbij voor de online studenten het beste te zien. Door reflectie, onduidelijk handschrift of te kleine weergave van je originele bord is het voor online studenten anders meestal niet duidelijk.

Lees ook de andere blogs over hybride lesgeven. Of wil je meer leren? Check dan de training: Activerend hybride lesgeven.