3 manieren om het rad van fortuin in te zetten

Elke keer als we tijdens onze trainingen het Wheelofnames laten draaien zie ik blije gezichten. Het rad van fortuin wekt energie en focus op. Het geheim zit in een aantal dingen:

  • Onvoorspelbaarheid; iedereen kan aan de beurt komen
  • Variatie in beeld en werkvorm; het is een leuke afwisseling op de instructie of het zelfstandig werken
  • Fun factor; een spelvorm maakt mensen blij en activeert hen

Er zijn meerdere gratis online raden te vinden

  1. Wheelofnames
  2. Rad met namen
  3. Rad van fortuin

In deze blog drie manieren om het in de les in te zetten.Wheel of Names | Random Name Picker Website | NC School-Based Physical Therapy

  1. Namenrad

Met mijn favoriet, wheelofnames, kun je de namen van jouw studenten al vooraf in een rad zetten en deze lijst opslaan. Met een link, of door op de site in te loggen, kun je deze makkelijk direct inzetten in je les.

Op de momenten dat je interactieve instructie geeft, formatief toetst of een klasleergesprek hebt draai je het rad om te bepalen welke student mag reageren.

Het feit dat elke student aan de beurt kan komen maakt hen extra alert en meer geneigd de stof goed tot zich te nemen. Kondig het dan ook zeker aan dat je het rad gebruikt.

  1. Themarad

Bereid een rad voor door het te vullen met de onderwerpen en thema’s die tijdens jouw les(sen) zullen worden behandeld. Het rad kan dan vervolgens bepalen:

  • Met welk onderwerp jullie starten en de verdere volgorde
  • Over welk onderwerp de studenten een vraag moeten beantwoorden
  • Welke onderwerpen de studenten met elkaar in verband moeten brengen
  1. Vragenrad

Vul het rad met vragen. Op deze manier kun je samen tussentijds en aan het einde van de les(sen) kijken of alles is begrepen. Het is een speelse manier om te kijken of de studenten nog vragen hebben of dat er stof nog herhaald moet worden.

Wil je meer van dit soort tips ontvangen? Schrijf je dan hieronder in voor onze lesinspiratie.